STYMULOWANIE PYTAŃ

CEL: BURZA MÓZGÓW, DECYZJE, EWALUACJA

Opis:

Stymulowanie pytań[1] jest jedną z metod aktywizujących związanych z wykładem – wskazanych przez profesora psychologii nauczania Mela Silbermana (Temple University, Princeton, USA).

Metoda ta wykorzystuje nauczanie poprzez generowanie pytań i szukanie odpowiedzi. Zakres problemu (np. badawczego) definiowany jest poprzez pytania.

Korzyści z zastosowania metody:

  • pobudzenie grupy do kreatywnego myślenia i aktywizacja w krótkim czasie;
  • daje możliwość przekazania alternatywnych, zróżnicowanych sposobów podejścia
    do sytuacji, zagadnienia.

Strukturę można zastosować do:

  • rozpoczęcia wykładów – np. sformułowania listy kluczowych pytań (można rozwinąć
    w modelu FAQ);
  • sprawdzania wiedzy z omawianego tematu;
  • aktywizacji studentów i zainteresowania nowym nieznanym tematem;
  • prowadzenia ćwiczeń, projektów grupowych, gdzie istnieje konieczność spojrzenia
    na problem z nowej perspektywy;
  • uzupełnienia wykładów, gdzie studenci poszukują nowych pomysłów.

______________________________________________________________________

Instrukcja jak wykorzystać metodę w pracy ze studentami:

  1. Przedstaw pokrótce zagadnienie, problem – temat wykładu.
  2. Zamiast zadawać pytania studentom, poproś studentów żeby sami wymyślili ważne, nurtujące pytania w obszarze poruszanego tematu. Poprzedź wyjaśnieniem, że oczekujesz pytań dociekliwych i prowadzących do głębszego zrozumienia tematu.
    Jeżeli studenci mają niewielką wiedzę na temat przedmiotu, można rozdać
    im odpowiednie materiały instruktażowe np. konspekty
    lub materiały sytuacyjne, które wprowadzą studentów w temat. A następnie poprosić ich o to by zadali pytania, na które odpowiedzi są istotne dla budowania wiedzy.
  3. Poproś studentów aby zapisali pytania na kartkach. Następnie zbierz kartki.
  4. W drugiej części pracy grupowej (studenci podzieleni na 5-6 osobowe grupy) możesz rozdać losowo kartki z pytaniami pogrupowanym studentom. Poproś o określenie jakiego rodzaju wiedza będzie potrzeba, aby uzyskać odpowiedzi, gdzie można szukać informacji
    na postawione pytania. Należy dążyć to tego, aby sami studenci szukali odpowiedzi
    na postawione pytania.
    I w razie potrzeby wykładowca uzupełnia informacje.

Wariacje:

  • zebrane pytania możesz przeanalizować, podzielić w grupy, a następnie rozdać studentom w pogrupowanych już kategoriach;
  • na pytania studenci mogą szukać odpowiedzi indywidualnie;
  • zebrane pytania na pierwszym wykładzie z danego przedmiotu mogą też stanowić listę pytań do egzaminu końcowego.

[1]Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

* Opis pochodzi z publikacji „Zbiór metod i narzędzi dydaktycznych. Pedagogical Evolution toolbox” opracowanej przez Karolinę Mikołajczak, Mateusza Stasiaka, Aleksandrę Krysiak, która została udostępniona dla nauczycieli projektu InnoEnergy do nieodpłatnego korzystania.
Numer ISBN: 978-83-946346-0-5

« 2017-12 »

Pon Wt Śr Czw Pią Sob Nie
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

ZADAJ PYTANIE

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości