CEL: NADANIE STRUKTURY DLA WYKŁADU, PRELEKCJI I WYSTĄPIENIA
Opis:
Model „Wielkiej wizji” inaczej model „Mam marzenie” zyskał swoją nazwę od wystąpienia Martina Luther’a Kinga z 1963 r. Wystąpienie miało charakter nawoływania do działania aby kształtować przyszłość zgodnie z marzeniami i możliwościami poprawy sytuacji.
Charakterystyczne w tym modelu jest przyciąganie słuchacza do współtworzenia, zaangażowania
w rozwiązywanie problemów. Model jest przydatny, gdy pierwotne plany i ideały zmieniły się,
a my chcemy zmotywować słuchaczy do działania ku nowemu. Także, gdy należy pokazać ewolucję (rewolucję) jakiegoś zjawiska i drogę od niedoskonałego do dobrego.
Korzyści z zastosowania modelu:
- uporządkowana i zorganizowana forma prezentacji treści;
- forma przekazu łatwa do zapamiętania, bazuje na historii i narracji;
- forma narracji rysująca szeroki kontekst, obraz problemu lub zagadnienia (genezę – próby rozwiązania – prezentację działań);
- daje możliwość przekazania ciekawostek, które angażują słuchacza.
Strukturę można zastosować do:
- prelekcji w trakcie konferencji;
- części lub całości wykładu;
- szkolenia, warsztatów, seminarium, treningu;
- jako schemat dla całego semestru wykładów.
__________________________________________________________________
Instrukcja jak przygotować i wygłosić wykład, prelekcję
- Rozpocznij przedstawiając główny problem poruszanego tematu.
- Przedstaw przeszłość, opowiedz skąd wyszedł pomysł (inicjatywa) odnieś się do tego, jak było kiedyś – pokaż braki, ułomności stosowanych strategii w ubiegłych latach. Poddaj krytyce, to co miało miejsce dawno. Wskaż na słabe punkty.
- Przedstaw obecny stan sytuacji, podaj aktualne stanowiska wobec problemu. Opisz
co przynosi pożądane skutki a co jest zawodne.
- Pokaż jak powinno być, zaprezentuj nową wizję, opowiedz czego dziś można
się spodziewać, pokaż aktualne, innowacyjne rozwiązania, przekonaj do słuszności
ich funkcjonowania. Pokaż korzyści.
- Zakończ podsumowując, poproś o pytania.
* Opis pochodzi z publikacji “Zbiór metod i narzędzi dydaktycznych. Pedagogical Evolution toolbox” opracowanej przez Karolinę Mikołajczak, Mateusza Stasiaka, Aleksandrę Krysiak, która została udostępniona dla nauczycieli projektu InnoEnergy do nieodpłatnego korzystania.
Numer ISBN: 978-83-946346-0-5