KRUSZENIE – REVERSE BRAINSTORMING

CEL: BURZA MÓZGÓW, DECYZJE, EWALUACJA

Opis:

Kruszenie to inaczej odwrócona burza mózgów. Z burzy  mózgów korzystamy zazwyczaj gdy chcemy rozwiązać problem. A co się stanie kiedy zaczniemy podawać jak najwięcej pomysłów na to, aby zaostrzyć problem?

Kruszenie jest pomocne jeśli trudno zdefiniować oczekiwany rezultat, cel pracy. Odwrócony problem
i praca nad nim, dzięki kontrastowi dostarcza wniosków do określania właściwego sedna i celu pracy. Otrzymujemy listę zagrożeń lub czynników istotnych dla oceny czy weryfikacji właściwego problemu.

Praca tą techniką może być pomocna w prototypowaniu, proces kruszenia wskazuje możliwe zagrożenia i słabe punkty danej technologii.

Choć praca tą metodą może wydawać się zabawna i błaha – jej rezultaty mogą być bardzo zaskakujące.

Korzyści z zastosowania metody:

  • pobudzenie grupy do kreatywnego myślenia i aktywizacja w krótkim czasie;
  • daje obraz problemu z nowej perspektywy;
  • daje możliwość przekazania alternatywnych, zróżnicowanych sposobów podejścia
    do sytuacji, zagadnienia.

Strukturę można zastosować do:

  • aktywizacji studentów i zainteresowania nowym nieznanym tematem;
  • prowadzenia ćwiczeń, projektów grupowych, gdzie istnieje konieczność spojrzenia
    na problem z nowej perspektywy;
  • uzupełnienia wykładów, gdzie studenci poszukują nowych pomysłów.

______________________________________________________________________

Instrukcja jak wykorzystać metodę w pracy ze studentami:

  1. Nazwij problem albo wyzwanie i zapisz je.

Np.: Jak pozbyć się korków w mieście.

  1. Odwróć problem, formułując odwrotne wyzwanie.

Np.: Co zrobić aby skutecznie zakorkować miasto?

  1. Przeprowadź burzę mózgów i podaj jak najwięcej pomysłów na realizację odwróconego wyzwania. Ważne jest aby wyczerpać temat. Najbardziej kreatywne odpowiedzi padają pod koniec tego procesu – warto być cierpliwym.
  2. Wyciągnij wnioski z pracy i zastanów się w jaki sposób uzyskane informacje mogą przyczynić się do właściwego problemu.
* Opis pochodzi z publikacji „Zbiór metod i narzędzi dydaktycznych. Pedagogical Evolution toolbox” opracowanej przez Karolinę Mikołajczak, Mateusza Stasiaka, Aleksandrę Krysiak, która została udostępniona dla nauczycieli projektu InnoEnergy do nieodpłatnego korzystania.
Numer ISBN: 978-83-946346-0-5

« 2017-12 »

Pon Wt Śr Czw Pią Sob Nie
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

ZADAJ PYTANIE

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Temat

Treść wiadomości